Van het bestuur

Anbi Beschikking toegekend 26-03-2020

De belastingdienst heeft de aanvraag van de Pijnstichting-Nederland voor een ANBI-status gecontroleerd en goedgekeurd op 26 maart 2020.

Openstelling bankrekening !De rekening is per 23 november 2023 definitief gesloten.!

26-08-2020

Volgens onze statuten heeft de Pijnstichting Nederland (2.0) als doelstelling: onderzoek naar het ontstaan en de behandeling van Chronische pijn, waar geen medische verklaring voor lijkt te zijn, te bevorderen. In de jaren tachtig was dit ook een van onze doelstellingen naast het bekend maken van het probleem. Het geld, dat de Pijnstichting Nederland (1.0) via donaties en een legaat heeft ontvangen is in 20 jaar besteed aan het bekend maken van het bestaan van chronische pijn en wat dat voor lijders, omgeving en maatschappij betekent. Dat is aardig gelukt. Geld voor onderzoek was niet beschikbaar. In 2001 werd de Pijnstichting Nederland 1.0 dan ook ontbonden. De informatiekant is door een andere stichting zonder winstoogmerk en zelfs zonder bankrekening voortgezet. Verwacht werd, dat de bekendheid met deze informatie bij alle betrokken partijen zou leiden tot gericht onderzoek en wetenschappelijk onderbouwde behandelingen. Maar twintig jaar later is het nog steeds niet duidelijk, waardoor deze vorm van pijn ontstaat. De markt heeft wel chronische pijn als inkomstenbron herkend en erkend, maar wetenschappelijk onderzoek is daar niet voor nodig gebleken. Behandelaars zijn daar geen belanghebbenden in. Ook de patiënten zelf hebben voor onderzoek geen vuist kunnen maken. De overheid, die een groot deel van de maatschappelijke kosten draagt, is niet verder gekomen, dan een rapport in 1986 over pijnbehandeling en een advies de behandelingen te concentreren in een beperkt aantal centra. Via NWO is een onderzoek uitgevoerd, gepubliceerd in 2010, waarin men tot de conclusie kwam, dat op wetenschap gestoelde behandeling niet mogelijk was en ook niet plaatsvond. Dus besloot een delegatie van het oude bestuur de Pijnstichting Nederland 1.0 te transformeren in de Pijnstichting Nederland 2.0. Met bankrekening. Voor onderzoek is geld nodig en projecten uiteraard.

De Coronacrisis onderbrak dit proces. Het bestuur besloot met acties te wachten tot na de Coronacrisis. Dat gold ook voor het openen van een bankrekening. Toen bleek dat de bank een gereserveerd nummer niet langer kon vasthouden werd het aanbod geaccepteerd. Inmiddels is dat nummer: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX per 23-11-2023 opgeheven.

Published on Dinsdag, Maart 3 2020 door lmmoeu