Welkom bij de site van de Pijnstichting Nederland

Dit is de site van de Pijnstichting Nederland 2.0
De Pijnstichting Nederland is opgericht in 1982 en opgeheven in 2001.
Omdat een aantal bestuursleden van de Pijnstichting Nederland concludeerde, dat de ontwikkelingen op het gebied van chronisch pijnlijden niet het niveau hebben bereikt, wat in 2001 werd verwacht is besloten tot een revitalisering, die op 31 december 2019 heeft plaatsgevonden. Het bestuur heeft geconcludeerd, dat pijnbehandeling een Business model lijkt te zijn geworden zonder voldoende impulsen dit op wetenschappelijke gronden te laten stoelen. Daarmee is het rapport PIJNBEHANDELING van 1986 zijn doel voorbij geschoten.
De Pijnstichting 2.0 is weer leven ingeblazen om door middel van fondsenwerving onderzoeken te helpen financieren, die via basaal wetenschappelijk pijnonderzoek bijdragen aan het uitgangspunt van het rapport pijnbehandeling.  Die onderzoeken moeten een praktisch bruikbare bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van pijn behandelingen. Onder kwaliteit van pijn behandelingen verstaat de stichting een deugdelijke, reproduceerbare wetenschappelijke onderbouwing. Onder basaal wetenschappelijk onderzoek verstaat de stichting: Onderzoek dat is gericht op de de oorzaken en de ontwikkeling van de somatische, biochemische, fysiologische en eventueel fysische factoren bij het ontstaan van chronische pijn. Dus niet de psycholische aspecten maar de lichamelijke biologische factoren. Voor de psychologische aspecten is al voldoende ondersteuning.
De mens heeft als levend wezen een complex systeem van chemische, biologische en natuurkundige processen, die volledig onafhankelijk van menselijk ingrijpen op elkaar worden afgeregeld en bestuurd, beter dan welk chemisch industrieel proces dan ook. De processen daarvan, die leiden tot het ontstaan van chronische pijn zijn de stiefkindjes van modern pijnonderzoek. Daar wil de stichting zich met name sterk voor maken.

Het bestuur.

Published on Donderdag, Februari 27 2020 door lmmoeu